Fortfarande semester förra veckan men jag kunde inte hålla mig borta från konferensen Sociala medier i offentlig sektor. Tillhör även målgruppen; jobbar med kommunikationsfrågor, på en myndighet, har ansvar för att se hur vi kan nyttja nya sätt att kommunicera, mer thincastade ”kanaler” (thincasting lånat av Danehav) och konversera. Det sista är galet viktigt, men svårt, svårt.
Jag tillhör även den skara som gärna tweetar under en konferens och sköter på så sätt i realtid min egen reflektion och ”dokumentation” om presentationer och konferenssnack. Jag kan vara dålig på att efterarbeta konferenser på djupet utan det händer att materialet och anteckningar ligger samlat i mapp…som sedan slängs efter nåt år. But that was the old way, nu gör jag det direkt, under tiden, samlar länkar, tweets, skickar vidare, kommenterar osv. Det analytiska får stå tillbaka för snabbheten och realtiden – och det är en bra grej. Samlade tweets från #smios >>
Jag hade förmånen att ha med mig vår chefsjurist på konferensen, och det är inte dumt snus! Det juridiska intresset kring sociala media är stort men det är ofta svårt att få jurister med på tåget, framför allt att de är representerade. Han och jag har även en samstämmig syn på hur hantera det hela juridiskt, och det är i korthet – som vanligt. En stor del av juridik-hypen kring sociala media bygger på förvirring och ibland rena hjärnspöken. Bara för att kanaler är annorlunda, verktygen svåra att ibland förstå osv, så innebär inte detta att lagarna blir förvirrade. TF, YGL, BBS-lagar, arkivbestämmelser kring elektroniska handlingar, förvaltningslagen osv, de är inte ändrade. Det skapas några till synes krångliga situationer med tredjepartsägande Facebook och Like o liknande, men vi har samma problematik till ”vardags” – med handlingar, dokument, vanlig post som kommer till oss, e-post, telefonsamtal, excel-ark (kan anses vara register) i datorerna, kommentarsfunktioner av traditionell typ på webbar osv. Å poängen är – hanterar vi det inte rätt där så hanterar vi det inte rätt vad gäller sociala media (ping MSB ;)).
Våra lagar bryr sig egentligen inte om om någon i matkön pratar med en de vet handlägger på en myndighet och ger denne en lapp som kan relateras till ett ärende på myndigheten, än om det i ett kommentarsflöde på Facebook hos en enskild person skrivs något som kan relateras till ett ärende mellan personen och myndigheten. Att vi ibland har tvetydigheter med gräns mellan privatperson och tjänsteman stämmer, men det gäller oavsett sociala media. Vad vi däremot kan göra är att skapa enkla rutiner för att minska den tvetydigheten, ibland genom något så enkelt som att säga till och ifrån – lämna detta officiellt tack.
Nu, min chefsjurist, avslutade konferensen med att inför alla säga att han inte hade lärt sig något nytt…. Gee…varför sa du det högt!? :) För en del lät det säkert konstigt men vad han sa var att svårigheter och riktlinjer med det juridiska finns redan kring ”vanlig” hantering av elektroniska handlingar, offentlighet, serviceskyldighet, handling, m.m. Han är så att säga med på tåget, ser inte hinder för sociala media som sådant, och DET är en stor vinst. Yes…
Vill du ha en reflektion kring konferensen på ett mer multimodalt sätt, se gärna Anneli och Cissis webcast på http://bambuser.com/channel/Cissidahl/broadcast/981647
Jag håller även med något som moderator Erik Sällström gjorde där han tackade konferensen för att ingjutit extra kraft i honom för att få tillbaka inspirationen för att blogga igen. Absolut! Erik ger även han en kommentar efter.
Alla samlade presentationer finns hos Ability via http://www.abilitypartner.se/Page339.aspx
Å som Joakim Jardenberg sa: ”Det är skillnad som natt och dag på hur det lät för bara ett år sedan. Jag blir så in i själen lycklig.” Se även http://jardenberg.se/b/min-dromtjanst-pa-natet/ Couldn’t agree more.
Lars Lundqvist, den outtröttlige arkeologen från RAÄ, en av talarna, sammanfattar även dä hele med att det är Färdigpratat…dags att göra!