Kategorier
Personligt

Comvig, företagsgåvor och #Musikhjalpen

Comviq gör stor sak och skänker 50 000 kr till Musikhjälpen, de hyllas och deras check sätts upp på wall of fame. 50 000 kr…. Comviq är ett varumärke inom Tele2 så i sak är det Tele2 som skänker. Tele2 som 2009 omsatte 39,3 miljarder kr. Ah…ja, vilken grej, grej of the day för att sno ett annat företagsmärkes slogan. Tele2 skänker 50 000 kr!

Så, 50 000 kr i förhållande till 39,3 miljarder och sen ser vi i jämförelse med att en student ger 50 kr på sms – ven är mest givmild sett till sina möjligheter? Tja, Comviq (läs Tele2) skulle kunna lämna 786 000 likadana checkar på 50 000 kr, eller för att uttrycka det krasst – Comviq delar ut 0,0001 procent av sin årsomsättning med sin 50 000 kronorsgåva.

Studentens omsättning på fullt studielån sett till helårsstudie 40 veckor är 83 160 kr enligt CSN. Så studenten har möjlighet att skicka 1663 st 50 kronors sms, eller för att uttrycka det krasst – studenten delar ut 0,06 procent av sin årsomsättning med 50 kronorsgåva. Inte helt otroligt heller att studenten faktiskt ger 100 kr och då blir det snabbt 0,12 procent.

Stackars Comviq och Tele2… Faktum är att de i sammanhanget inte alls är värst, eller sämst. Ser att SEB skänkt 30 000 kr. 30 000 kr med redovisade intäkter för 2009 på 44 miljarder kronor…

Går de att jämföra, studenten och Comviq? Som tankeexempel ja, för att visa nivåer och hur lite som krävs för att göra skillnad.

Själv då? Jo, jag skänker 0,1 procent av min årsinkomst. Inte mycket, men nog för att låta två barn gå i skola en hel termin. Å sett till det så är Comviqs gåva fantastisk.

Av Fredrik Andersson

Fredrik Andersson, skribent och kreatör för webbplatsen. De tankar, idéer och åsikter som uttrycks här är mina egna som privatperson.