Å nej, inte en till artikel om sociala media!
På ett sätt blir det som skomakarens barn. Eftersom jag jobbar med kommunikation och information, persuasive technology, så har jag inte ”orkat” ge mig in i debatten alltför mycket. För mig är det heller inte nåt som ligger ”utanför”. Lite likt det jag såg Michaela Schmied uttrycka det för ett bra tag sedan i ”På samma sätt som “nya medier” inte är nya för dem som växt upp med dem är sociala medier inte en enskild företeelse att separeras från företags övriga digitala närvaro.”
Det är många konsult-, media- och kommunikationsbyråer som säger sig veta och gärna berättar om sociala media. Det blir däremot intressant när man kollar lite på vissa personer som dyker upp då och då och håller föreläsningar, utbildningar, konsultsnack med oförberedda företag, organisationer och myndigheter. Märkligt nog är de själva tämligen inaktiva i de mediaformer de så gärna vill sälja in. Å om de mot förmodan finns i de sociala nätverken så är det inte hejdundrande intressanta och ”nätverksvärda” saker.
Satan vad jag gnäller nu då. Å hur är jag själv… Kastar sten i glashus…eller.
Men poängen är att många företag, kommuner, myndigheter och organisationer riskerar att fastna i buzz- och konsultfällan. För tro mig, kompetensen kring sociala media kan finnas mer ”inom huset” än via många kommunikationsbyråer.
Ett sätt att testa din konsult eller byrå som försöker sälja in sig är att be de nämna andra personer som är bra att följa eller lyssna på. Kan de inte det, tacka för intresset och be de gå vidare. Värdekapitalet i sociala media är just att veta sin omvärld och då har de visat att de inte har något värde att erbjuda.
Men det finns ju undantag. Förstås! :)