Stormtrupper, plåtburkar, Darth Vader och att vara kommunikativ

Tre olika sätt att använda sig av Star Wars. Tre olika sätt som gläder. Tre olika sätt som förstår hur budskap kan formas.

Alla är kreativa och får mig att att känna den den där gnagande rysningen att, fasen, varför kom inte jag på det där först? :)

Vi börjar med Star Wars, original-trilogin, återberättad via pappersanimation, animerad av Eric Power, till musik ’Tatooine’ av Jeremy Messersmith, finns även via http://vimeo.com/15607283

Å så en gammal favorit där grundmaterialet är Eddie Izzard men som får en helt ny nivå tack vare Thorn2200.

Slutligen Kristina Alexanderson @kalexanderson, lärare, utbildningsansvarig för Webbstjärnan och god tweetare.

Tre sätt, tre olika sätt. Sätt jag gillar.

Ok, Coop och ICA, här har ni ett koncept att leasa

Jag blev av tillfälle förevisad självscanningens värld i en Coop-butik för en tid sedan och det slog mig genast hur outvecklad tjänsten är. Finns det ingen mer kreativ tanke bakom att själv gå omkring med en handburen scanningspistol? Men Coop, ICA, ni har ju världens chans här.

Självscanning hos Coop (och ICA) är enkel och bygger på att du själv scannar under tiden du handlar. Vi läser hos Coop:

ShopExpress är en fri förmån och service för dig som är medlem och har MedMera-kort. Tjänsten finns i vissa Coop Extra och i Coop Forum.
Tre anledningar till att bli Coop ShopExpress-kund redan idag:

  • Du slipper stå i kö.
  • Med Coop ShopExpress packar du dina varor medan du handlar.
  • Med Coop ShopExpress ser du exakt hur mycket du handlar för.

Ok, that’s it. Inget sexigt, inget överraskande. Samma förfarande hos ICA för övrigt. Men ’xcuse me, om ni nu själva tycker det är så bra, vad gör ni för att skapa incitament för era kunder att börja använda självscanning, som bygger på att kunden först måste bli medlem – vilket ni SÅ gärna vill.

Det är både hos Coop och ICA som det extra mervärdet ligger i att du är medlem och har något av deras alla kortvarianter, för att få rabatt, erbjudanden, spam, onödiga reklamutskick osv.

Självscanningshandtag hos Coop
Självscannning ShopExpress

Men det allra enklaste…ta grejen med när kunden går till väggen med alla scanningspistoler och ska ta en sådan. Alla är låsta och kunden måste få en som är kopplad till sitt egna konto. De drar sitt kort i en läsare och sen tänds den hållare där de kan ta pistolen. Vilken kunden får är för kunden slumpmässigt. Men grejt, varför inte lägga till ett spelmoment. Låt kunden efter dragit i läsaren först (om hon vill) klicka på den pistol de tror ska släppas – som ett lyckohjul. Går att kombinera med att det kostar nån krona (dras givetvis från kortet vid köptillfället) och de kan välja fler än en, högst fem säger vi. Vinner kunden så erbjuds de givetvis ett extravärde  i butiken! Nedsatt pris, en vinst, eller exklusivt erbjudande till Medmera-kortet (Coop). Möjligheterna är många. Ja, jag vet, lottolagen och skatt…men det är bara att räkna på det. Ger det mer för kunden, kundens tillfredsställelse och vilja att bli kortkund…kör på.

Sen i butiken, med pistolen i handen, kunna se vilka av mina ”vänner” (via Facebook, medlemskort, whatever) som nu oxå är i butiken. Pistoler med augmented reality som i displayen kan visa realtidsinformation kring de varor som är i fokus, varför inte ett shot-out spel för kidsen. Poängen är, GÖR något MER än bara  låta det vara dumma scanningsapparater som bara har till syfte att dra ner på kassapersonal.

ICA-butikerna är tyvärr krångligare för att kunna skapa sådant här. ICA-butikerna är egna aktiebolag. Av juridiska skäl behöver kunden därför skriva avtal om självscanning med varje butik hon tänker handla i. Butiken registrerar personuppgifter i sitt datasystem och andra ICA-butiker  får inte ta del av den informationen. ICA får heller inte lägga upp ett centralt självscaninngsregister.

Å gör ni något av detta som jag föreslagit, som idémässigt är hämtat från mig, se till att jag får mervärde…

Coop på Twitter: http://twitter.com/alltidhungrig
ICA på Twitter: http://twitter.com/ICARedaktion