Behöver en kick i baken eller baka in en kick – igen

Jag behöver igen nya sätt att hantera min närvaro och aktivitet på bloggar och flöden. Ja, jag har sagt det förr. Det här håller inte. Jag känner att jag mer och mer har blivit en konsument av flöden, inte en konversatör eller skapare av innehåll. Bloggandet har sjunkit till sporadisk nivå, twittrandet står still i perioder, deltagandet i nätverken är halvt ljumma.

And I blame Twitter! Tröstlöst att skylla på Twitter…ja, jag vet. Men jag märker att jag ibland har fastnat i att betrakta floden istället för att själv se till att dess flöde fylls på med mer. Twitter är för mig en ovärderlig källa för information, nya sätt att se saker, ah- och aha-upplevelser. Sen är det mycket skräp också, men det är smällar man får ta. Men skulle alla göra som jag så tar stannar till slut flodens flöde och näringstillförseln stryps. Å jag vet….är ju inte Twitters fel. Blame me. Det brukar vara populärt.

And I blame my work! Som med Twitter, ganska tröstlöst att skylla på jobbet. Men bara att erkänna, den tid, kraft och resurser det tar att jobba gör att det finns mindre tid, kraft och resurser ”kvar” till att vara engagerad och aktiv nätmässigt. -Men det ena behöver ju inte utesluta det andra? Sant, och i många lägen är dessa två världar tydligt sammankopplade eftersom jag använder den sociala mediavärlden i mitt jobb. Mitt jobb går även ut på att skapa tydliga kopplingar, dialog, utbyten mellan personer, ämnen, material, information och system och gärna genom, eller med hjälp av, sociala media. Skomakarens barn.

Så nu jävlar… Nu behöver jag sluta gnälla och börja prioritera, få inspirerande kickar och om du är i närhetet, ge mig även en fysisk kick med sträckt vrist.

Ett steg på vägen är Vinterminglet.

Finns de som bättre fångar skrivkrampens essens.

Sociala media och konsulten

Å nej, inte en till artikel om sociala media!

På ett sätt blir det som skomakarens barn. Eftersom jag jobbar med kommunikation och information, persuasive technology, så har jag inte ”orkat” ge mig in i debatten alltför mycket. För mig är det heller inte nåt som ligger ”utanför”. Lite likt det jag såg Michaela Schmied uttrycka det för ett bra tag sedan i ”På samma sätt som “nya medier” inte är nya för dem som växt upp med dem är sociala medier inte en enskild företeelse att separeras från företags övriga digitala närvaro.”

Det är många konsult-, media- och kommunikationsbyråer som säger sig veta och gärna berättar om sociala media. Det blir däremot intressant när man kollar lite på vissa personer som dyker upp då och då och håller föreläsningar, utbildningar, konsultsnack med oförberedda företag, organisationer och myndigheter. Märkligt nog är de själva tämligen inaktiva i de mediaformer de så gärna vill sälja in. Å om de mot förmodan finns i de sociala nätverken så är det inte hejdundrande intressanta och ”nätverksvärda” saker.

Satan vad jag gnäller nu då. Å hur är jag själv… Kastar sten i glashus…eller.

Men poängen är att många företag, kommuner, myndigheter och organisationer riskerar att fastna i buzz- och konsultfällan. För tro mig, kompetensen kring sociala media kan finnas mer ”inom huset” än via många kommunikationsbyråer.

Ett sätt att testa din konsult eller byrå som försöker sälja in sig är att be de nämna  andra personer som är bra att följa eller lyssna på. Kan de inte det, tacka för intresset och be de gå vidare. Värdekapitalet i sociala media är just att veta sin omvärld och då har de visat att de inte har något värde att erbjuda.

Men det finns ju undantag. Förstås! :)

Snabbkurs i att skapa en webbplats

Har du blivit ombedd att se över en webb och de vill att du ska föreslå förändringar? Står du i startgropar hos ditt företag eller organisation och tänker fixa ny webbplats? Du vet vad du själv gillar, men vet inte var du ska börja? Hur strukturera upp allt? Eller är det så att det bara är ”designen” som de vill fixa till och bett dig titta på det?

För den som är intresserad, här kommer en liten snabbkurs ”snabbt” formulerat.

Det kan vara så att ditt uppdrag från början är för svårt. Inte så att du inte kan komma med mycket mycket bra förslag (vilket du kommer), bara det att designen är underordnad själva hjärtat av webbplatsen – dess innehåll, text, vinkling och struktur. Dvs att det är först o främst struktur, syfte, text, struktur, vad den ska innhålla, VARFÖR, till vem osv som är den viktiga frågan. Svaren på dessa saker ger hur webbplatsen ska byggas ihop, även designmässigt. Design är även navigering, dvs vi orienterar oss mycket via hur det ser, hur ytor förhåller sig till varandra, vad som skapar fokus för ögat, osv.

En del generella saker i punktform som du kan ta med dig

  • Användarcentrerad design – webbplatsen ska byggas utifrån besökarens/kundens behov. Detta kanske inte låg i ditt uppdrag, utan bara design, men det är svårt att ändra design om innehållet och tanken inte funkar. VEM som är kunden, tänkt kund osv, avgör vilken webbplats som ska byggas. Enkla card-sorting övningar med konsulter men även besökare ger bra svar på behoven. Ger även svar på nästa punkt, strukturträd. Om du undrar vad card-sorting innebär så är det enkelt att söka fram på nätet, ett av många är http://www.boxesandarrows.com/view/card_sorting_a_definitive_guide
  • Strukturträd – hur informationen hänger ihop. Ger svar på hur info bakas ihop, var det är överflödigt, hur vissa menyer kan byggas.
  • Lista på funktioner – definieras när webbplatsen erbjuder något utöver ren statisk information. Exempel på vanliga funktioner är Sök, kontaktformulär, nyhetslistning, kalender, anmälningsmöjligheter, skriv-ut, webshop, Share-möjligheter (dela via Facebook, Twitter t ex). Inom varje funktion döljer det sig sen givetvis en uppsjö olika möjligheter.
  • Tema – är ett sätt att bygga design kring association mot webbplatsens ämne. Om den handlar om skolmaterial så kan designen innehålla element som anspelar på just skola, pennor, whiteboards eller liknande. Tema är inte så vanligt förekommande utan många kör mer på grafisk symbolik som mer har med förhållande mellan webbplatsens delar än av vad webbplatsen handlar om.
  • Typsnitt och läsbarhet – texten ÄR design och ett bra typsnitt, framförallt i rubriker, kan göra susen. Så kallade webbsäkra typsnitt var mer viktiga förr. Med dagens skärmar så skapas det bra kontrast och läsbarhet även för många mer grafiskt tilltalande typsnitt (okej, fonter…för att vara korrekt).
  • Wireframe – något webbyggarna gärna behöver är skisser på huvuddragen av hur det ska se ut. Papper, penna, färgkritor osv, allt funkar. Häri ligger egentligen kunskapen om den goda webbdesignen. Hur element ska relateras, vad som är tyngdpunkten för ögat, vilka färger ger bättre läsbarhet, vilka ytor tenderar att vara blinda för besökaren, osv. Det finns bra program att göra wireframes via datorn. T ex http://www.mockflow.com/http://www.axure.com/,http://www.balsamiq.com/products/mockups.
  • Vitt ska inte underskattas – god webbdesign vet hur vita partier används, för vita partier erbjuder vila för ögonen och skapar därmed en bättre möjlighet att framhäva det man vill framhäva.
  • Aktiviteter – vad är tanken att besökaren ska göra vid besöket? Avgör behoven av funktioner. Många webbplatser verkar ha som enda syfte att besökaren ska läsa OM, men inte vad företaget/organisationen kan göra för kunden/besökaren. Typexempel är webbplatser där konsulter berättar om vem de är och vad de gjort, men sällan vad de kan GÖRA för dig som kund/besökare.
  • Webbplatsens död – tänk på att det handlar om närvaro, inte om att det ska finnas en webb”plats”. Lösningen kanske är att vara mer aktiv på webben, prata med kunder och besökare i sociala nätverk och andra ”platser”.
  • Om hela eller stora delar av webbplatsen bygger på inifrånperspektiv, then you’re in deep shit

Vad bygga i då?

Det enda du behöver tänka på är att ingen eller få ”bygger” webbplatser längre. ;) Ett stalltips, kolla WordPress

Vill du grotta ner dig mer i ämnet och få massor av tips, se gärna Mashable 40+ Web Design and Development Resources for Beginners.