Karlstads kommun gör lite misstag med Facebook – ouch!

[Uppdatering 5 september]
Som ni ser i kommentarsfältet så  har det uppstått förvirring, här och även på Karlstads Facebook om att det skulle röra sig om personers personliga mentala inställningar. Något jag aldrig pratat om, utan det har hela tiden handlat om inställningar i Facebook. Märkligt nog har Karlstads kommun på sin Facebook försökt förtydliga i tron om att det tolkats som mentala inställningar. I övrigt tipsar jag gärna om Gunnar Barks tips till kommunen kring hur de kan hantera sitt Twitterkonto. Enkla, klara och tydliga tips. Jag ser fram emot en god Twitter- och Facebookhöst från Karlstads kommun. Potentialen, viljan och kompetensen finns där så det kommer ordna sig till slut.

——————

Karlstads kommun sjösatte sin officiella Facebook-sida i dagarna, ett gott och uppskattat initiativ och kommundirektören ser dess främsta syfte att fånga in synpunkter från medborgare. Jag hade även tillfälle att träffa delar av deras ansvariga redaktion och drivare bakom Facebooksatsningen under förra veckan på #smios.

Å som i många initiativ så uppkommer det barnsjukdomar i början…och jag tror att det hänt här, för i morse stod denna post på FB:

Snapshot från Karlstads Facebook
Exempel på felbeslut

Jag har mörkat ett identifierbart personnamn. Å detta är märkligt. Här har kommunen riktat sig personligen till en person med namn och allt samtidigt som man har uppmanat denna att ändra i SINA inställningar. Å mycket riktigt, bara minuter senare ser det ut så här:

Reaktionen

Det är den utpekade personen som påpekar inställningarna, samt vi ser redan reaktioner att det går att uppfatta som att kommunen ”hänger” ut en enskild.

Så Karlstad, försiktigt nu, ni är på en helt annan spelplats än kungörelser, insändare från kommunen i tidningar, er egen webb osv. Uppmana om önskemål hur ni vill att Facebooksidan ska användas, men gör det i generella ordalag, hänvisa till en sida som beskriver hur nu ser på ”dialog”, vänd er direkt till någon om det behövs, men avgör vilken kanal och form av privat angelägenhet som krävs – i kort, var försiktiga nu.

I övrigt, gött initiativ och hoppas det blir lyckad närvaro på Facebook! :)

Reflektioner efter en konferens

Fortfarande semester förra veckan men jag kunde inte hålla mig borta från konferensen Sociala medier i offentlig sektor. Tillhör även målgruppen; jobbar med kommunikationsfrågor, på en myndighet, har ansvar för att se hur vi kan nyttja nya sätt att kommunicera, mer thincastade ”kanaler” (thincasting lånat av Danehav) och konversera. Det sista är galet viktigt, men svårt, svårt.

Jag tillhör även den skara som gärna tweetar under en konferens och sköter på så sätt i realtid min egen reflektion och ”dokumentation” om presentationer och konferenssnack. Jag kan vara dålig på att efterarbeta konferenser på djupet utan det händer att materialet och anteckningar ligger samlat i mapp…som sedan slängs efter nåt år. But that was the old way, nu gör jag det direkt, under tiden, samlar länkar, tweets, skickar vidare, kommenterar osv. Det analytiska får stå tillbaka för snabbheten och realtiden – och det är en bra grej. Samlade tweets från #smios >>

Jag hade förmånen att ha med mig vår chefsjurist på konferensen, och det är inte dumt snus! Det juridiska intresset kring sociala media är stort men det är ofta svårt att få jurister med på tåget, framför allt att de är representerade. Han och jag har även en samstämmig syn på hur hantera det hela juridiskt, och det är i korthet – som vanligt. En stor del av juridik-hypen kring sociala media bygger på förvirring och ibland rena hjärnspöken. Bara för att kanaler är annorlunda, verktygen svåra att ibland förstå osv, så innebär inte detta att lagarna blir förvirrade. TF, YGL, BBS-lagar, arkivbestämmelser kring elektroniska handlingar, förvaltningslagen osv, de är inte ändrade. Det skapas några till synes krångliga situationer med tredjepartsägande Facebook och Like o liknande, men vi har samma problematik till ”vardags” – med handlingar, dokument, vanlig post som kommer till oss,  e-post, telefonsamtal, excel-ark (kan anses vara register) i datorerna, kommentarsfunktioner av traditionell typ på webbar osv. Å poängen är – hanterar vi det inte rätt där så hanterar vi det inte rätt vad gäller sociala media (ping MSB ;)).

Våra lagar bryr sig egentligen inte om om någon i matkön pratar med en de vet handlägger på en myndighet och ger denne en lapp som kan relateras till ett ärende på myndigheten, än om det i ett kommentarsflöde på Facebook hos en enskild person skrivs något som kan relateras till ett ärende mellan personen och myndigheten. Att vi ibland har tvetydigheter med gräns mellan privatperson och tjänsteman stämmer, men det gäller oavsett sociala media. Vad vi däremot kan göra är att skapa enkla rutiner för att minska den tvetydigheten, ibland genom något så enkelt som att säga till och ifrån – lämna detta officiellt tack.

Nu, min chefsjurist, avslutade konferensen med att inför alla säga att han inte hade lärt sig något nytt…. Gee…varför sa du det högt!? :) För en del lät det säkert konstigt men vad han sa var att svårigheter och riktlinjer med det juridiska finns redan kring ”vanlig” hantering av elektroniska handlingar, offentlighet, serviceskyldighet, handling, m.m. Han är så att säga med på tåget, ser inte hinder för sociala media som sådant, och DET är en stor vinst. Yes…

Vill du ha en reflektion kring konferensen på ett mer multimodalt sätt, se gärna Anneli och Cissis webcast på http://bambuser.com/channel/Cissidahl/broadcast/981647

Jag håller även med något som moderator Erik Sällström gjorde där han tackade konferensen för att ingjutit extra kraft i honom för att få tillbaka inspirationen för att blogga igen. Absolut! Erik ger även han en kommentar efter.

Alla samlade presentationer finns hos Ability via http://www.abilitypartner.se/Page339.aspx

Å som Joakim Jardenberg sa: ”Det är skillnad som natt och dag på hur det lät för bara ett år sedan. Jag blir så in i själen lycklig.” Se även http://jardenberg.se/b/min-dromtjanst-pa-natet/ Couldn’t agree more.

Lars Lundqvist, den outtröttlige arkeologen från RAÄ, en av talarna, sammanfattar även dä hele med att det är Färdigpratat…dags att göra!

The importance of pointless babble

[One-Year celebration of an older post from my other blog but it needs to be said again]

We have heard it some time now, the media is swamped with news of how Twitter mainly consisted of pointless babble. Something that have been discussed since then, of course. Not surprisingly, mainstream media makes a big fuzz about this and sees it as yet an example of how new social media is empty and lacks ”real” content, like PearAnalytics Twitter study.

But please, they’re missing the point. Twitter and alike are SOCIAL media, I can not stress this enough. It is based on social interaction, conversation and communication. Take any social communicative situation and you can make the same categorization as the PearAnalytics did from 2000 tweets. Any information- or communication specialist can tell you that. Next time round the coffee table, listen to the ”babble”, or attend any social mingle. If you for instance works with internal communication in organizations and does not understand this you will have a hard time getting the results you want – coz we interact and network thru ”babble”.

And finally, and what makes the Pear-study so weak in validity and reliability – the context! You can not study a stream of snippets of conversations if you do not have the understanding of context! A somewhat famous example is a letter Victor Hugo sent to his publisher with only a question mark in it. The respons from the publisher was an exclamation mark! There you have it. A ? and a !. Pointless babble? No, not to them. Hugo sent the letter coz he wanted to know how the just published Les Miserables was doing. The answer ! was all he needed. It went great. The two persons involved in the conversation shared the context of their social interaction, and the same goes for social media. It’s like Lotto. You got to be in it to win it!

Andra om , och annat intressant

Pushmänniskor har svårt för Twitter

Social media på agendan?
-Vi måste ju vara med på banan. Men vad ger det egentligen?

Ja du. Det ger vad du gör det till. ”Räkna inte” med vanlig ROI. Det du måste hantera är istället Return on Engagement eller andra sätt att mäta. Egentligen gillar jag inte uttrycket Return on Engagement för det är i sak ett floskelbegrepp. Men det är alltid lika märkligt hur en del förståsigpåare ofta vill föra in sociala media i den vanliga PR-mallen. Mallen som utgår från ROI, beräkning av ”underlaget, antalet användare, täckning, frekvens, osv. Lägg på lite pushmentalitet så har du ett underlag till beslutande att detta ska vi inte syssla med. -Det ger ju inget!

Ser att IDG ger lite tips, tack @Miriam. Ett annat intressant projekt är Silverbakks Briefing, något @Stenbeck kan ge dig mer matnyttigt kring.

En återkommande frågeställning är hur många som twittrar, eller om det har något värde rent journalistiskt, eller PR-mässigt. Men….you´re missing the point. Först finns det ingen officiell statistik kring antal Twitter-användare. De försök som görs har stor spridning men det spelar mindre roll. En del gör matematiska mediaanlyser av detta och kan komma fram till att endast några promille av svenskarna twittrar. -Det är ju bara 75 000 svenskar som twittrar.  Sedan ser man den siffran som låg mediatäckning och svag som underlag för viktig kanal.

Sure, jag kan köpa vissa argument att hypade mediaformer ska hanteras som hypade ibland och behandlas med rim o reson. Men det är ingen som säger att sociala media ska utgöra den enda kommunikativa plattformen för ditt brand, dina produkter, dina kundrelaterade informationsinsatser osv. K.I.S.S. (google it)

US Adult Twitter Users, 2008-2010 (millions and % of adult Internet users)

http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1007388

Ja, jag vet, det finns en senare förväntad beräkning (US) än den ovan.

Men argumentet om att ”endast” 75 000 twittrar  (är fler givetvis…) och därmed är ointressant, är fel. Finn svansen. Förstå nätverkslogik (för varje ny nod så…). En kontakt kan vara porten till 1000 andra, mer frågan om VEM än hur många osv. Men även, icke att förglömma, gee… det finns faktiskt en stor andel av våra företag, organisationer, konsulter, gatekeepers, motivators, osv som tänker och agerar utanför ”Sverigepölen”.

Slutligen, vid tvekan, ta små steg och ofta. Ingen som har sagt att du ska blåsa på. Testa. Try, you might like it. Var aktiv. Gör inte misstaget att behandla det som push och se det som en anslagstavla utan att själv interagera till dialog.

Andra om  och annat intressant.

Om hur en anmälan till #SSWC stoppas av försynen eller hur det nu gick till

Egentligen grämer jag mig för att skriva det här inlägget för jag blir smått förbenad under själva skrivandet. Händelsen river upp så många sår, tydligen. ;) Nej då, men det är en historia i hur en man försöker anmäla sig till #sswc; inte en, inte två, utan tre gånger – alla utan att lyckas! Hur lyckas man med det? Jo, tro mig, det är inte så svårt. Å det ytterst roliga i det hela är att det inte hade gått, även om det varit smooth sailing för mig. Jag kommer till det.

SSWC, Sweden Social Web Camp 2010, på Tjärö i Blekinge skärgård, nu i augusti….ah…sett fram emot detta sedan förra hösten och gjort enligt konstens alla regler de saker som sig bör, anmält mig till intresselista, FB-sida, följt #sswc på dess blogg, via Twitter, U name it. Det buzzades om när biljetter skulle släppas, hur många skulle släppas osv.

Sen, en afton i slutet av maj, då hände det, första biljettsläppet! Men gick det ut nån information om detta till den intresselista som många satt upp sig på…? Nej… Men skitsamma, i vilket fall, i ren först-till-kvarn-mentalitet gällde det att på klockslaget logga in ? (framkom illa innan var det skulle ske) och lägga sin order. På #sswc webben framkom det däremot ganska tydligt 24 timmar innan och sedan med utrop Biljettsläpp. Men av verklighetens anledningar så kunde jag inte vara online vid den tidpunkten, var på resande fot och bortom. Å så kan det ju vara. Man kan ju faktiskt vara offline eller off the grid . Men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att #sswc skulle använda sig av den metoden – att förlita sig på någon slags TCP/IP-kapplöpning. -För guds skull, öppna anmälan under en viss tid, några dagar, säg att det finns begränsade platser och lotta sedan bland alla inkomna anmälningar. Det är mer schysst, det är mer smart. Eller fastnar ni i spel- och lottolagens ramar då? Tro mig, det gör ni även med TCP/IP-kapplöpning, för det kan klassas som lottoförfarande.

Nåväl, första biljettsläppet över men det utlovades ett extra släpp – ett släpp som skulle annonseras och förmedlas i tid innan… och till de på intresselistan… Just det, hur var det nu med den? Å där, den 16 juni, på webben – ”Därför släpper vi på torsdag kl. 20.00 fler biljetter. Samma rutin som innan, först till kvarn och instruktioner kommer på bloggen.

Samma rutin som innan. Okej, de menar via den här sidan givetvis! Med klara instruktioner på #sswc webben förstås, som förra gången, samma rutin som innan. Ah…ni anar en viss nyans av ironi. ;) Jo.

Å likt Fresh Princes rhyme ”Just my luck we were in a snow storm, and all I had was my underwear on to keep my warm” så på kvällen den 17  juni, tiden för biljettsläpp två, var jag uppbunden på avslutningsmiddag för ett stort webbprojekt, plats restaurant Bergamott på Kungsholmen. Men min lill-ASUS och 3G-modemet fick hänga med, den här gången skulle jag hänga på låset. Å just innan kl 20, ursäkta mig…ska bara upp med en dator…xcuse me…ja, jag sätter mig här, i fönstret. Sorry. Snart klar, ska bara…

Bootar upp, verkar finnas täckning, Telenor gör sitt jobb, klockan är någon minut innan 20, in på #sswc webben…men VAR anges det att nya biljetter släpps och var ska vi lägga vår beställning? Skulle ju vara samma rutiner som förra gången!? På samma sida förstås…på Simplesignup, givetvis, logiskt. Men…nej…inte där, och inte nån hänvisning på första biljettsläppets post. ? En stunds förvirring, i dunkelt ljus på högljudd restaurang, sorl och att hålla koll på folk omkring mig…vad fasen, var? Ah! Där! Dykt upp, en post om Veidekke Bostad! Nu är inte den posten så som den såg ut den 17, den är något uppdaterad. Men rubriksättaren Tomas, medvetet eller omedvetet, tänkte att varför skriva NU biljettsläpp två HÄR! när jag kan linda in det i något annat. Eller var det eftergifter till sponsor… ;)

Jaha….läsa post…tack Veidekke för ett tält, jaha…men var anmäler jag mig? Sekunder går…va! där…? Ytterligare en länk till Martin Palacios egen blogg (sponsorperson från Veidekke) där man ska kunna boka. Ä väl där, mitt i posten, en rad ”Biljetterna köper du här.”, med en länk som går till ytterligare en simplesignup-sida. Inte samma som förra, inte samma rutin som förra gången. Nej nej. HUR kunde ni tro det? *s*

Well, no harm done (än), det är ju bara några minuter över 20, tittar på klockan –  20:03:23. Borde gå. In på signup-sidan…och…ha! nej du, event är fullbokat! Okej… Kul. So much for nothing, eller i shakespearan terms ”much ado about not(h)ing”. Suck, down the hatch you go! Lock på Asus stängs… Åter till middag, c’est la vie, gjorde det jag kunde under omständigheterna, det var inte meningen, lär inte gå under, i viss mån en lättnad för #sswc krockar med annat, osv. Alla val, även de som inte förverkligas, rättfärdigas i efterhand. ;)

Vi lämnar sedermera Bergamott för promenad mot efterarbete på bar, kollar tweetflödet under gången på min Desire och då detta: ”Nu finns det biljetter att boka. http://bit.ly/blR4bU Skynda! #sswc”, från @tomaswennstrom, kl 21.02. Ah! Har jag en chans till? Å verkar bero på detta. Men inte upp med dator, går ju inte, vad satan…men in via min HTC, Opera Mini Browser, gå till länk som tweet hänvisar till…o den går givetvis tillbaka till #sswc, så pekrulla där, in på länk till Martin Palacios blogg, rulla ner, till länk Biljetterna köper du här och in på simplesignup. Crap, under gång, knappa in via Sense-gränssnittet och fylla i anmälningsformuläret, ja, till slut, klicka för att slutföra betalning, ny sida öppnas i mini-Operan, in med kontokortsuppgifter…men kontrollerna funkar då inte i Opera! eftersom den saknar tillräcklig zoom för att kunna aktivera kontrollen! Vad satan! Okej, calma, du kan göra nio saker samtidigt, direkt till Android Market, ner med Dolphin Browser, en RIKTIG läsare för mobiler, samma procedur som förut, ny anmälan…ja, det verkar finnas plats! :) okej…betalningsformulär, in med allt, klicka Bekräfta…. Men WFT! Men du skojar!! Mitt Visa kräver säker signering med DOSA för detta!! Men ge dig nu!!

Å där, strax efter kl 21, torsdagen den 17 juni 2010, på trottoarserveringen utanför baren Lokal, tog mina bokningsäventyr med SSWC 2010 slut. Dosa…nej, den bär jag inte med mig…å man ska tydligen ta bort säkerhetsnivåer på sitt kort koppling, det är tydligt det. Å i allt detta, det enda jag kunde utbrista var i Predatortermer -”Shit happens!”.

Med detta off my chest så hoppas jag att årets web camp på Tjärö bli kanon och att arrangörer med @TomasWennstrom och @KristinHeinonen i spetsen och med sponsorer som Martins initiativ i ryggen kommer få det superbt och socially engaging! :)

Andra om , , , , , och annat intressant
[Posten är flyttad från min förra blogg där den först publicerades – Informatören och grannen.]